Glas wordt veelvuldig met behulp van vrachtauto’s of resteelwagens vervoerd van fabriek naar groothandel en/of van groothandel naar bouwplaats.
Voor het transport van vlakglas worden de volgende transportmiddelen gebruikt:
- Binnenlader, voor het transport van bladen floatglas
- Hulo-systeem (wordt nog beperkt toegepast)
- Open vrachtwagens met glasbokken
- Kistenwagens
- Glasresteelwagens
De meest voorkomende oorzaken van ongevallen en letsel zijn:
- Ongevallen in het verkeer
- Aangereden of overreden worden bij het inrijden in de glashal of de bouwplaats
- Geraakt worden door een vallende lading
- Letsel bij derden door glas dat van wagen valt (bij open restelen en open vrachtwagens)
- Fysieke overbelasting door het tillen en dragen van zware glasplaten
- Fysieke overbelasting door het uitvoeren van veel tilbewegingen
- Snijwonden door de handling van glas
Belangrijkste risico’s:
- Aanrijdgevaar
- Geraakt worden door omvallende voorwerpen
- Fysieke belasting
- Snijgevaar
- Letsel bij derden door vallend glas van wagen
Oplossingen voor de risico’s:
- Veilig vervoer van glas met behulp van vrachtauto’s en resteelwagens
- Veilig opslaan van glas op glasbokken en -karren, schuif- en rolstellingen
- Veilig handmatig tillen en dragen
- Het voorkomen van snijletsel
- Het voorkomen van vallen, uitglijden en struikelen
- De juiste PBM voor iedere handeling