Transport van glas met vrachtauto of resteelwagen

Glas wordt veelvuldig met behulp van vrachtauto’s of resteelwagens vervoerd van fabriek naar groothandel en/of van groothandel naar bouwplaats.

Voor het transport van vlakglas worden de volgende transportmiddelen  gebruikt:
- Binnenlader, voor het transport van bladen floatglas
- Hulo-systeem (wordt nog beperkt toegepast)
- Open vrachtwagens met glasbokken
- Kistenwagens
- Glasresteelwagens

 

De meest voorkomende oorzaken van ongevallen en letsel zijn:

  • Ongevallen in het verkeer
  • Aangereden of overreden worden bij het inrijden in de glashal of de bouwplaats
  • Geraakt worden door een vallende lading
  • Letsel bij derden door glas dat van wagen valt (bij open restelen en open vrachtwagens)
  • Fysieke overbelasting door het tillen en dragen van zware glasplaten
  • Fysieke overbelasting door het uitvoeren van veel tilbewegingen
  • Snijwonden door de handling van glas

 

Belangrijkste risico’s:

  1. Aanrijdgevaar
  2. Geraakt worden door omvallende voorwerpen
  3. Fysieke belasting
  4. Snijgevaar
  5. Letsel bij derden door vallend glas van wagen

 

Oplossingen voor de risico’s:

  1. Veilig vervoer van glas met behulp van vrachtauto’s en resteelwagens
  2. Veilig opslaan van glas op glasbokken en -karren, schuif- en rolstellingen
  3. Veilig handmatig tillen en dragen
  4.  Het voorkomen van snijletsel
  5. Het voorkomen van vallen, uitglijden en struikelen
  6. De juiste PBM voor iedere handeling